ΛΟΓΟΙ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΟΥ ΣΩΣΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ

Όταν οι γονείς καλούνται να επιλέξουν ΚΞΓ για το παιδί τους καλό είναι να λάβουν υπ’ όψιν τα παρακάτω:

  1. ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑ

    Πόσο κοντά στο σπίτι είναι το Κέντρο Ξένων Γλωσσών; Αυτός φαίνεται να είναι ένας από τους πιο καθοριστικούς παράγοντες για την επιλογή ΚΞΓ. Φυσικά ο χρόνος είναι χρήμα και στις ημέρες που ζούμε δεν περισσεύει σε κανέναν, ωστόσο το πού θα επιλέξουμε να εμπιστευτούμε τα παιδιά μας για την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας δεν θα έπρεπε εξαρτάται μόνο από την απόσταση. Συχνά, οικογένειες που μετακομίζουν κάπου αλλού στον ίδιο αλλά και σε όμορους δήμους, επιλέγουν τα παιδιά τους να συνεχίσουν να φοιτούν στο ίδιο ΚΞΓ ακόμα κι αν αυτό σημαίνει παραπάνω κόπο για την μεταφορά τους “για να μην χάσει – όπως λένε – το παιδί την σειρά του”. Μια τέτοια σοφή απόφαση είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα διαταράξει στο ελάχιστο την μαθησιακή διαδικασία για το παιδί.

  2. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΣΕΙΡΕΣ

    Η πείρα έχει δείξει ότι στην πραγματικότητα πολύ λίγοι γονείς κατά την συλλογή πληροφοριών ενδιαφέρονται να μάθουν για την σειρά των βιβλίων που υιοθετεί το εκάστοτε ΚΞΓ. Το παράδοξο είναι ότι από αυτούς τους λίγους οι περισσότεροι ζητούν να μάθουν αν η εν λόγω σειρά είναι εύκολη γιατί θα προτιμούσαν να μην “πιεστεί” ιδιαίτερα το παιδί! Αυτό από μόνο του δείχνει ότι αγνοούν το ότι η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας δεν είναι μία διαδικασία που συμβαίνει αβίαστα, αλλά προϋποθέτει κόπο και συστηματική μελέτη για να είναι τα ωφέλη μακροπρόθεσμα. Αν λοιπόν ένα ΚΞΓ χρησιμοποιεί μία απαιτητική σειρά βιβλίων αυτό μπορεί να σημαίνει δύο πράγματα. Πρώτον, ότι το διδακτικό προσωπικό είναι αρκετά καταρτισμένο για να την διδάξει και δεύτερον, ότι το ΚΞΓ ρίχνει βάρος όχι στην επιφανειακή αλλά στην ουσιαστική απόκτηση γνώσεων και φυσικά προετοιμάζει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους μαθητές του για τις μετέπειτα εξετάσεις για την απόκτηση των απαραίτητων πιστοποιητικών.

  3. ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

    Και εδώ παρατηρείται πολλές φορές το εξής παράδοξο: πολλοί γονείς να προτιμούν ΚΞΓ που προτείνουν λιγότερες διδακτικές ώρες ανά τάξη , μόνο και μόνο για να μην κουράζονται τα παιδιά ή για να μπορούν να στριμώχνουν στο πρόγραμμά τους κι άλλες δραστηριότητες. Εδώ θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι ένα σωστό και υπεύθυνο ΚΞΓ οφείλει να αυξάνει σταδιακά τις διδακτικές ώρες, ώστε να διασφαλίζεται η συχνή επαφή των μαθητών με την ξένη γλώσσα και η σωστή διεκπεραίωση της ύλης. Κι εδώ οι γονείς οφείλουν να είναι υποψιασμένοι και να ρωτούν να πληροφορηθούν αν οι ώρες διδασκαλίας ανταποκρίνονται σε πραγματικές ώρες μαθήματος υπό την επίβλεψη του καθηγητή , ή σε ώρες εξάσκησης σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές , κάτι που δυστυχώς πολλά ΚΞΓ “προσφέρουν” ως κάτι πρωτοποριακό ,ενώ θα μπορούσε να γίνεται στο σπίτι, πράγμα εύκολο λόγω της πρόσβασης που έχουν σχεδόν όλοι στην τεχνολογία.

  4. ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ

    Είναι αδιαμφισβήτητο ότι η τεχνολογία “κυβερνά” πλέον τις ζωές όλων μας και όχι άδικα αφού σε αρκετές περιπτώσεις έχει διευκολύνει πολλές διαδικασίες. Ωστόσο, η χρήση της ως εκπαιδευτικό εργαλείο αποτελεί ακόμα αντικείμενο συζήτησης για την εκπαιδευτική κοινότητα.

    Για παράδειγμα, η χρήση διαδραστικών πινάκων έχει κάνει την εκπαιδευτική διαδικασία πιο εύκολη τόσο για τους μαθητές όσο και για τους καθηγητές, αφού το μάθημα γίνεται πιο ενδιαφέρον και εύκολο στην παρακολούθηση. Επίσης, η χρήση των i-ebooks με τα οποία κάποιοι εκδοτικοί οίκοι συνοδεύουν τα βιβλία τους, δίνει την δυνατότητα στους μαθητές να κάνουν εξάσκηση όσες φορές θέλουν ή χρειάζεται.

    Πέρα από αυτό όμως, η “υπόσχεση” για χρήση tablets και μειωμένη χρήση των βιβλίων και της γραφής, είναι το λιγότερο αμφιλεγόμενη. Σίγουρα η χρήση tablets στο μάθημα ηχεί ως κάτι μοντέρνο και πρωτοποριακό, όμως στην πραγματικότητα είμαστε ακόμα μακριά από την αντικατάσταση του βιβλίου από ηλεκτρονικά μέσα , όταν μάλιστα ο τρόπος διεξαγωγής των εξετάσεων δεν έχει μεταβληθεί και καλεί τους μαθητές να εξεταστούν με τον παραδοσιακό τρόπο χρησιμοποιόντας το μολύβι για να αποτυπώσουν τις γνώσεις τους. Άρα οι γονείς και πάλι οφείλουν να αντιμετωπίζουν με περίσκεψη τις “υποσχέσεις” κάποιων ΚΞΓ για την χρήση tablets στο μάθημα.

  5. ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ

    Είναι αδιαπραγμάτευτο φυσικά οι κτιριακές εγκαταστάσεις που στεγάζουν το ΚΞΓ να πληρούν τόσο όλες τις προδιαγραφές ασφαλείας που προβλέπει ο νόμος για τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια όσο και να είναι μοντέρνες και ελκυστικές για τους μαθητές.

  6. ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ

    Ένα από τα μεγαλύτερα ατού ενός επιτυχημένου ΚΞΓ είναι το διδακτικό προσωπικό. Οι γονείς θα πρέπει να ζητούν να μάθουν για τους τίτλους σπουδών και την προυπηρεσία που έχουν οι καθηγητές τους οποίους απασχολεί το εν λόγω ΚΞΓ. Και πάλι η πείρα έχει δείξει ότι καλός καθηγητής ξένων γλωσσών είναι αυτός που έχει μέθοδο και σύστημα στο μάθημά του και μπορεί να αξιολογεί τα δυνατά και αδύνατα σημεία του κάθε μαθητή. Πολύ συχνά αυτού του τύπου ο καθηγητής χαρακτηρίζεται από τους ίδιους τους μαθητές ώς “αυστηρός” και “απαιτητικός”, αλλά αυτός είναι που μπορεί να τους καθοδηγήσει και να τους οδηγήσει με ασφάλεια στην απόκτηση του πολυπόθητου πιστοποιητικού.

  7. ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΣΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

    Άλλος ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για την επιλογή ΚΞΓ οφείλει να είναι το ποσοστό επιτυχίας που έχει το εν λόγω ΚΞΓ στην απόκτηση πιστοποιητικών γλωσσομάθειας. Τα υψηλά ποσοστά επιτυχίας αποτελούν απόδειξη της εύρυθμης λειτουργίας και της σωστής εκπαιδευτικής μεθόδου που ακολουθεί το ΚΞΓ. Επιπλέον, οι μαρτυρίες των επιτυχόντων αποτελούν την καλύτερη διαφήμηση για το Κέντρο. Αντιθέτως ο ισχυρισμός για “εγγύηση απόκτησης πτυχίου” τον οποίο διαφημίζουν κάποια ΚΞΓ θα πρέπει να αντιμετωπίζεται με δυσπιστία από τους γονείς.

  8. ΤΙΜΟΛΟΓΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

    Στις ημέρες τις κρίσης αυτή αποτελεί ίσως τον πιο σημαντικό παράγοντα για την επιλογή ΚΞΓ. Οι γονείς θα πρέπει να ενημερώνονται για τις τιμές των διδάκτρων ανά τάξη και για τυχόν κρυφές χρεώσεις . Ένα καλό ΚΞΓ που σέβεται το διδακτικό προσωπικό και παραμένει συνεπές με την δουλειά που κάνει, μπορεί να προβεί σε μείωση των τιμών για να ανταποκριθεί στις δυσκολίες που συνεπάγεται η συνεχιζόμενη οικονομική κρίση. Δυστυχώς όμως κάποιοι γονείς μετατρέπουν την συζήτηση για τα δίδακτρα σε παζάρι για την επίτευξη “καλύτερης τιμής” και αντιμετωπίζουν την γνώση ως ένα ευτελές προιόν και όχι ως κάτι που έχει ανεκτίμητη αξία και ως επένδυση για το μέλλον του παιδιού τους.

  9. ΦΗΜΗ

    Η φήμη που έχει το ΚΞΓ συνήθως συμβαδίζει με τις επιτυχίες που έχει. Η χρήση διαφημιστικών είτε σε μορφή φυλλαδίων, είτε σε ηλεκτρονικά μέσα στοχεύουν στην προσέλκυση νέας πελατείας, αλλά ο μόνος τρόπος να κρατηθεί αυτή η νέα πελατεία είναι να μείνει ευχαριστημένη από τις εκπαιδευτικές υπηρεσίες που προσφέρει το ΚΞΓ. Γι’αυτό και ακόμα πιο αξιόπιστη είναι η φήμη που έχει το ΚΞΓ “από στόμα σε στόμα” (word of mouth). Αυτό σημαίνει ότι οι καλύτεροι κριτές και διαφημιστές ταυτόχρονα είναι οι τρέχοντες μαθητές και οι γονείς τους. Και πάλι γνώμες που περιγράφουν το Κέντρο ως “αυστηρό και απαιτητικό” δεν πρέπει απαραίτητα να αντιμετωπίζονται ως αρνητικές κριτικές.

  10. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

    Η μεθοδολογία που έχει υιοθετήσει το ΚΞΓ είναι ίσως ένας πολύ σημαντικός παράγοντας που συμβάλλει στην επιτυχία και στην καλή φήμη του Κέντρου. Ο τρόπος διδασκαλίας πρέπει να διέπεται από συνέπεια και τα τμήματα να είναι ολιγομελή και όσο το δυνατόν ομοιογενή. Και πάλι ισχυρισμοί για δυνατότητα κυλιόμενου ωραρίου, με συμμετοχή του μαθητή σε διαφορετικά τμήματα με γνώμονα την εξυπηρέτηση των μαθητών σύμφωνα με τις άλλες δραστηριότητές τους είναι αμφιλεγόμενοι. Επίσης με επιφύλαξη θα πρέπει να αντιμετωπίζεται η μέθοδος του να μην δίνεται καθόλου δουλειά για το σπίτι , ή να δίνεται ελάχιστη δουλειά. Είναι σαφές ότι αντίθετα με την ρήση “less is more” το λιγότερο δεν είναι πάντα καλύτερο, αλλά όσον αφορά την εκμάθηση ξένων γλωσσών, είναι απλά ανεπαρκές. Η καλή γνώση μιας ξένης γλώσσας δεν είναι αναλώσιμο αγαθό, γι’αυτό και η εκμάθησή της βασίζεται σε δουλειά τόσο στο χώρο διδασκαλίας, όσο και στο σπίτι με την μορφή ασκήσεων και επαναλήψεων.

  11. ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ

    Τα συχνά διαγωνίσματα και αργότερα τα διαγωνίσματα προσομοίωσης είναι επίσης απαραίτητα για την σωστή προετοιμασία και αξιολόγηση της προόδου των μαθητών. Η αξιολόγηση οφείλει να είναι απόλυτα αντικειμενική και οι γονείς πρέπει να είναι αδιαπραγμάτευτοι σε αυτό. Ταυτόχρονα πρέπει να είναι και έτοιμοι να δεχθούν και να αντιμετωπίσουν τυχόν αρνητική κριτική όσον αφορά τις επιδόσεις των παιδιών τους. Η πείρα έχει δείξει ότι ενώ στην αρχή κοινή απαίτηση είναι οι μαθητές να αξιολογούνται αντικειμενικά, όταν βρίσκονται αντιμέτωποι με χαμηλή βαθμολογία στους ελέγχους προόδου των παιδιών τους πιέζουν να “μπούν” καλοί βαθμοί προκειμένου να συνεχίσουν τα παιδιά τους να φοιτούν στο συγκεκριμένο Κέντρο. Σαφέστατα το σωστό ΚΞΓ οφείλει να μη υποκύπτει σε τέτοιου είδους πιέσεις ακόμα κι αν αυτό πολλές φορές μπορεί να μεταφράζεται σε μείωση του αριθμού των μαθητών.

ΜΑΙΡΗ ΜΟΤΣΙΟΥ

Καθηγήτρια Αγγλικών στο ΚΞΓ Στρατηγάκη Γαλατσίου